Green Deal Afvalvrije Festivals

De Green Deal Afvalvrije Festivals is door acht grote Nederlandse festivalorganisatoren en staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) ondertekend. Dit werd gedaan op 14 oktober tijdens de ADE (Amsterdam Dance Event) Green.

Samenwerken aan afvalvrije festivals

Een Green Deal richt zich op samenwerking tussen verschillende organisaties voor het verduurzamen van een bepaalde sector. Bij de Green Deal Afvalvrije Festivals gaat het om het voorkomen van (zwerf)afval op festivals, afvalscheiding en recycling.

‘ADE Green vormt een logische plek om een dergelijke deal te tekenen’,

aldus Carlijn Lindemulder (Head of Sustainability ID&T en mede-initiatiefneemster ADE Green).

‘De programmering berust zich op de pijlers duurzaamheid, innovatie en sociale verandering. We zijn trots om gezamenlijk de Green Deal hier te ondertekenen’,

aldus Paul Schurink (Green Events Nederland).

Over de Green Deal

Doel: festivals verduurzamen door afval te verminderen, beter te scheiden en meer te recyclen.

De Nederlandse evenementenbranche is met meer dan 700 festivals en 21 miljoen bezoeken per jaar een belangrijke sector voor de economie. Festivals kunnen een grote bijdrage leveren aan reductie in de milieubelasting. Festivalorganisatoren hebben bovendien een enorm bereik en willen zo bewustwording en gedragsverandering stimuleren bij bezoekers en medewerkers.

Deelnemers: De Green Deal Afvalvrije Festivals is een afspraak tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de acht grote Nederlandse festivalorganisatoren:

  • Amsterdam Open Air, DGTL
  • Extrema Outdoor
  • Into The Great Wide Open
  • Mysteryland, Solar Weekend
  • Welcome to the Future
  • Zwarte Cross

en de organisaties NederlandSchoon en Green Events Nederland.

De toekomst van eventlocaties: duurzaam en circulair

Als één ontwikkeling zich langzaam maar oh zo zeker ontvouwt, dan is het wel het duurzame of zelfs circulaire karakter van evenementen. En niet onlogisch, want naast de sociaal maatschappelijke discussie over het terugbrengen van waste en duurzamer met de wereld...

Heineken pakt plastic beker berg aan tijdens festivals

Heineken heeft de ambitie om in Nederland over 10 jaar 100% circulair te zijn met alle verpakkings en promotiematerialen. Dat lijkt heel ver weg maar de ervaring leert: de tijd vliegt als je bakens wilt verzetten. Een grote stap voorwaarts bereik je stap voor stap....