Wasteboard

Plastic pollution is a growing problem. Worldwide. Rivers, oceans, beaches, cities become more and more polluted with plastic. WasteBoards wants to turn the tide by involving as many people as possible, creating value from plastic waste. While having fun doing it.

That’s why we manufacture high quality skateboards from plastic bottle caps. We collect these bottle caps together with the visitors of music events, school kids, companies, you name it. Each WasteBoard is made by hand. And each design is completely unique, because no single colour pattern is the same as any other.

It is our aim to show people the value of plastic. To show that it is not waste but raw material for cool stuff. Although the problem is enormous, it is our philosophy to just get started. To create, produce and adapt along the way. As long as we move forward, towards a positive outcome. We start in Amsterdam but we want to create WasteBoards wherever it is possible and needed.

We hope you wanna join the ride and support us.

In de Brakke Grond vindt tijdens het Amsterdam Dance Event op woensdag 14 oktober de ADE Green conferentie plaats. Net als de vorige edities bestaat het programma uit paneldiscussies, sprekers en workshops over duurzaamheid, innovatie en sociale verandering.

Plastic Whale, the plastic fishing company presenteert tijdens ADE Green haar nieuwste plan: WasteBoards, skateboards gemaakt van doppen die tijdens festivals worden ingezameld.

Tijdens het Amsterdam Dance Event van 14 tot en met 18 oktober 2015 zamelt organisator DGTL festival plastic doppen in waarvan tenminste 150 special edition ADE WasteBoards gemaakt worden. Bovendien ontwerpt DJ Fabrice Baumel een Limited Edition WasteBoard die in een oplage van 10 gemaakt wordt.

Op 2 november start WasteBoards met crowdfunding’door de verkoop van de eerste WasteBoards. Er is keus uit één van de 10 Limited Edition DJ WasteBoards of één van de 150 special edition DGTL ADE WasteBoards. Ook worden de 50 WasteBoards gemaakt van doppen die door Plastic Whale uit de Amsterdamse grachten zijn gevist, verkocht. De opbrengsten van de crowdfunding worden gebruikt voor de productie van de WasteBoards en ontwikkeling van de Mobiele WasteBoard Bakkerij.

Het procedé om WasteBoards te maken is relatief eenvoudig: de verzamelde doppen worden in een mal gedaan en in een hete oven gestopt. Na enkele uren haal je de mal uit de oven en is het WasteBoard klaar. Het mooie is dat elk WasteBoard volledig uniek is door de afwisseling van de kleuren van de doppen.

Plastic zwerfafval is een groot probleem, ook op festivals. De doelstelling van WasteBoards is om bezoekers van festivals bewust te maken dat plastic niet langer gezien moet worden als afval, maar als waardevolle grondstof. WasteBoards oprichter Marius Smit: “Als men de waarde in iets zien, dan gaan ze er anders mee om, binnen de hele keten, van producent tot consument. Daarom willen wij mooie, verrassende producten maken van plastic afval en zoveel mogelijk mensen betrekken in het proces.”

Het grote plan achter WasteBoards is een Mobiele WasteBoard Bakkerij. Met deze Bakkerij wil WasteBoards aanwezig zijn op diverse grote festivals in Nederland maar ook ver daar buiten. Met de Bakkerij worden tijdens een festival WasteBoards gebakken van de doppen die tijdens het betreffende festival worden ingezameld. Naast festivals zijn de mogelijkheden legio, zoals WasteBoards voor scholen, gemaakt van doppen die schoolkinderen hebben ingezameld.

WasteBoards is een nieuw initiatief van Plastic Whale, the plastic fishing company. Plastic Whale werd in 2011 opgericht door Marius Smit met de uitdaging om een boot te bouwen van plastic afval. Inmiddels is Plastic Whale uitgegroeid tot een organisatie die bestaat uit een stichting en een BV. De stichting organiseert publieke evenementen zoals Oud-Amsterdamsch Plastic Visschen en een scholenprogramma.

Plastic Whale BV organiseert bedrijfsevenementen en exploiteert boten die gemaakt zijn van Amsterdams Grachtenplastic. De vloot bestaat nu uit drie sloepen, maar deze winter worden daar drie bij gebouwd. Met WasteBoards breidt Plastic Whale haar activiteiten op het water uit naar land, met nieuwe doelgroepen. De doelstelling van Plastic Whale is immers om zoveel mogelijk mensen bewust te maken van de waarde van plastic als grondstof.

 

De toekomst van eventlocaties: duurzaam en circulair

Als één ontwikkeling zich langzaam maar oh zo zeker ontvouwt, dan is het wel het duurzame of zelfs circulaire karakter van evenementen. En niet onlogisch, want naast de sociaal maatschappelijke discussie over het terugbrengen van waste en duurzamer met de wereld...

Heineken pakt plastic beker berg aan tijdens festivals

Heineken heeft de ambitie om in Nederland over 10 jaar 100% circulair te zijn met alle verpakkings en promotiematerialen. Dat lijkt heel ver weg maar de ervaring leert: de tijd vliegt als je bakens wilt verzetten. Een grote stap voorwaarts bereik je stap voor stap....