De Nieuwe Stroming

Urine van Koningsdag wordt kunstmest
Lever jij je plasje in?

Waternet heeft samen met de gemeente Amsterdam op drie grote Koningsdagfeesten in de stad urine ingezameld. De urine werd gerecycled tot kunstmest.

De plasjes werden op 27 april ingezameld bij de urinoirs op het Nassaufestival, Kingsland en in het Vondelpark.

De gemeente wil graag dat organisatoren hun evenementen verduurzamen. Wethouder Abdeluheb Choho (Duurzaamheid): “We laten zien wat begrippen als verduurzaming en circulaire economie nou concreet betekenen. En helemaal mooi dat dat gebeurt terwijl de stad aan het feestvieren is.”

Het is niet de eerste keer dat Waternet urine inzamelt in Amsterdam: vorig jaar werd de inzamelingsactie ‘Kom zeiken op Sail’ georganiseerd. Dit leverde een teleurstellend resultaat op.

Fosfaatfabriek
Urine bevat fosfaat, een kostbare en schaarse meststof. Over dertig jaar zullen de natuurlijke bronnen waar momenteel fosfaat wordt gewonnen naar verwachting uitgeput zijn. Zonder fosfaat kan er geen gewas groeien. Waternet en het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht winnen daarom sinds 2013 fosfaat terug uit rioolwater in een speciale fosfaatfabriek in Amsterdam-West. Met het fosfaat uit het Amsterdamse afvalwater kunnen jaarlijks 10.000 voetbalvelden worden bemest.

Al de urine van Koningsdag gaat ook naar de speciale fosfaatfabriek, waar met behulp van magnesiumchloride en zuurstof fosfaat wordt teruggewonnen uit de plasjes. Daar wordt vervolgens kunstmest van gemaakt. Eén schep is voldoende om je hele tuin laten bloeien.

Het inzamelen van urine op evenementen wordt begeleid door Duurzaam Organiseren in het project “de Nieuwe Stroming”. Als je je evenement wilt aanmelden voor dit project neem dan contact op met stephan@duurzaamorganiseren.nl

De toekomst van eventlocaties: duurzaam en circulair

Als één ontwikkeling zich langzaam maar oh zo zeker ontvouwt, dan is het wel het duurzame of zelfs circulaire karakter van evenementen. En niet onlogisch, want naast de sociaal maatschappelijke discussie over het terugbrengen van waste en duurzamer met de wereld...

Heineken pakt plastic beker berg aan tijdens festivals

Heineken heeft de ambitie om in Nederland over 10 jaar 100% circulair te zijn met alle verpakkings en promotiematerialen. Dat lijkt heel ver weg maar de ervaring leert: de tijd vliegt als je bakens wilt verzetten. Een grote stap voorwaarts bereik je stap voor stap....